Kérdezz-felelek hét!
Felmerült a Kérdezz-felelek! héten egy kérdés, amit elsőre nem is értettem, kétszer kellett elolvasnom.
A kérdés arra vonatkozott, hogy: lehet-e kérdőíveket cserélgetni?
Mármint, hogy …-futott át az első gondolat a fejemen – egy dolgozaton belül? De aztán rájöttem, az illető arra kérdezett rá, hogy egymás között tudtok-e /lehet-e ugyanazt a kérdőívet cserélgetni. Felhasználhatjátok-e ugyanazt a kérdőívet két szakdolgozathoz?
Igen, fel lehet használni más kérdőívét a dolgozatodban, a következő néhány szempont figyelembevételével.
Hivatalosan közzétett, publikált eredményeket tartalmaz a kérdőív, amit valamilyen minta alapján készített a felhasználó és az eredetét igazolni is tudja. Ezek jellemzően nemzetközi vagy hazai nagyobb kutatások, felmérések.
Hivatalosan közzétett, publikált eredményeket tartalmaz a kérdőív, amit összehasonlításra használsz. Például a te vizsgált célcsoportodnál is ugyanazokat vizsgálod.
Ezeket ugye mondanom sem kell, hogy le kell hivatkoznod a dolgozatodban!
Más által készített, de nem feltétlen publikált kérdőívről van szó, ami éppen azokat a kérdéseket tartalmazza, amiket te is szeretnél megkérdezni a saját célcsoportodnál.
Ezek azok a bevett esetek, amikor használhatsz más által készített kérdőívet.
Viszont ne használd fel az évfolyamtársad hasonló témájú kérdőívét csak azért, mert olyan jónak tűnik vagy mert nincs kedved összeállítani a sajátodat.
Biztos, hogy nem fog passzolni a te szakirodalmi feldolgozásodhoz, illetve a hipotézisedhez.
(Kivéve, ha mindketten teljesen ugyanazt írjátok, ugyanarról a témáról, ugyanolyan szerkezetben. De erre azért spontán elég kicsi az esély.)
A kérdőív a te témádhoz és hipotézisedhez kell, hogy illeszkedjen. Azért, mert más már elkészített egy hasonló kérdőívet, még nem biztos, hogy neked is jó lesz az anyagodhoz. Azért, mert a másik kérdőív is az utazási szokásokról szól például, még nem feltétlen lesz jó a te turizmus szakdolgozatodhoz.
Szerintem ne cserélgessétek egymás között a kérdőíveket, csak abban az esetben, ha felismertétek és megértettétek, mi a lényege a másik kutatásnak és hogyan kapcsolódik a másik dolgozat szakirodalmához. Megértettétek, miért azokat a kérdéseket választott a másik.
Ezek nélkül ugyanis valójában nem időt nyertek a kérdőív átvételével, cserélésével, hanem időt veszítetek.
Sokkal egyszerűbb összeállítani egy új, rövid kérdőívet, mint egy átvettet alakítgatni.