Boszorkányos olvasónapló és irodalomgyűjtés

August 8, 2017

 

 

Nyár van, tudom. Eszembe sem jutott volna szakdolgozatírással kapcsolatos blogot írni szeptember előtt. Akkor mégis miért teszem?

Hát mert olvastam egy jó könyvet, egész pontosan újraolvastam. Most is tetszett. A könyv szerzője, címe lényegtelen a blog szempontjából, a cikk végén azért majd elárulom, de most egyenlőre tekintsünk el ettől a részinformációtól.

 

A jó könyv elrepít egy másik világba. Megismersz egy új történetet, új szereplőket, új helyszíneket vagy esetleg egy új nézőpontot. A jó könyv elgondolkodtat és kérdéseket vet fel benned. Így történt ez velem is. A fejemben kérdőjelek cikáztak és próbáltam számba venni, mit tanultam az olvasottakból? Milyen kérdések merültek fel bennem, milyen új információkat hordozott számomra? Ismét.

 

Ahogy ezen gondolkodtam, eszembe jutott az általános iskolai olvasónapló, amiben rendszereztük a cselekményt, a szereplőket. Felsoroltuk, milyen helyszíneken járhattunk a könyv segítségével. Milyen bonyodalom és kimenetel volt tetten érhető a könyvben. És persze leírtuk a saját véleményünk is a könyvről.  Az olvasónapló jó lehetőséget kínált a regény, novella összefoglalására és a tanulságok levonására, no meg a véleményformálásra is.

 

Az ilyen, olvasónapló jellegű rendszerezést nyugodtan alkalmazhatod a szakdolgozatírásnál is, amikor irodalmat dolgozol fel. Mondom, mire gondolok, hogyan tudod ezt a szakdolgozatírásnál plusz segédeszközként használni. Hogyan élhetsz ezzel a lehetőséggel egy szakanyag olvasása közben is, ami valljuk be nem feltétlen és nem minden esetben ad egekbe repítő érzést.

 

A következő a teendő

 

1. Válassz egy cikket/ könyvet, ábrát, táblázatot, statisztikát, amit szeretnél felhasználni a dolgozatodhoz.

 

2. Olvass el egy részletet belőle, könyvnél azt a fejezetet, ami kapcsolódik a témádhoz, cikk esetében a teljes cikket.

 

3. Olvasd el még egyszer!

 

4.Értelmezd, miről szól, a dolgozatod melyik részéhez kapcsolható. Hagyd, hogy a gondolataid szabadon áramolhassanak. Majd foglald össze egy mondatban az olvasott anyag lényegét, tartalmi mondandóját. Ez nem könnyű feladat.

 

5. Válogasd össze az olvasott anyag kulcsszavait (max. 3-5)

 

6. Írd le saját szavaiddal, foglald össze, amit olvastál max. ½- 1 oldalban.

 

7. Nevezd meg a forrást, hivatkozd le.

 

8. Írd utána rögtön a saját véleményed. Gondold át, hogyan segíti az olvasott anyag a hipotézis igazolását, cáfolását.

 

9. Szedd gondolatcsokorba, hogyan alkalmaznád te az olvasottakat a szakterületeden.

 

10. Emeld ki a szereplők (a szaknak, szakiránynak megfelelő képviselők, akiket említ a cikk/könyv) álláspontját és ütköztesd egymással azokat.

 

11. Írd be a dolgozatodba, amit a 10 pontban összeszedtél és jöhet a következő könyv.

 

Miért jó ez mindazok mellett, hogy könnyebben készül el a szakdolgozatod? Járulékos előnye a fenti módszernek, hogy

  • megtanulod, akár hosszabb szövegben is felismerni a lényeget, a kulcs mondandót és tömöríteni tudod azt egy-két mondatban.

  • elsajátítod a lényegre koncentrálás képességét.

Tudom, most a szakdolgozatodra készülsz, de ezeket a képességeket később az élet bármely területén tudod majd kamatoztatni. Legyen szó vizsgákról, munkahelyi anyagokról, vagy akár egy ingatlan vásárlásakor a jogi szövegekről. Mert hidd el jobb, ha nem csak a munkaadód vagy az ügyvéded érti a leírtakat.

 

És a regény, amiről mindez eszembe jutott,

Vass Albert: A Funtineli boszorkány.

Nem habos-babos lányregény, de érdemes elolvasni, ha lesz egy kis időd. De addig is készíts egy boszorkányos olvasónaplót a szakdolgozatodhoz.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Recent Posts

December 10, 2019

December 6, 2019

December 4, 2019

Please reload

Archive
Please reload

Follow Us
  • Pinterest
  • Facebook Basic Square